Svar: 7 mdr. vil ikke spise?! ;-(

28. maj 2022

Alder:
7 mdr.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Øv - der er ikke noget som sygdom, der kan slå ellers alle gode vaner ud af spil, og det er ingen tvivl om at jeres datters sygdomsperiode har påvirket hendes appetit.

Derfor er det også rigtig godt, at du har valgt at amme hende det ekstra, så du på den måde både har givet hende din mælk men også sikret hende ekstra tryghed.. nu er det dog vigtigt, at du får skruet antallet af amninger ned, så hun igen har plads i maven og lyst til at spise mere rigtig mad.

I en alder af 7 måneder, vil det ofte være passende med 4 amninger i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at jeres datter ikke længere skal ammes formiddag og eftermiddag, og hun skal også lære at sove igennem midt nat. Til gengæld skal hun så tilbydes mere og mere rigtig mad samt vand af kop.

Jeg vil anbefale dig, at du starter med at sætte hende i den høje stol, når det er spisetid. Giver hende lidt vand og derefter lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte og gumle på - og så følger du efter med lidt grød eller mos på en ske. Det at sidde med lidt mad i hånden, gumle og gnaske, vil være med til at gøre hende opmærksom på, at det er spisetid, så hun er mere parat til at smage på maden, når du så følger efter med skeen.

Du må meget gerne give hende en variation af færdiglavet og hjemmelavet mad, så hun får lidt variation, hvilket også kan være med til at give lidt interesse for maden igen. I hånden må du gerne give hende f.eks. ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter som broccoli og blomkål, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Du kan også købe f.eks. majspuffer, gulerodspuffer osv. som hun kan sidde med selv :)

Mit forslag til en dagsplan til en pige på 7 måneder ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden, og du ...

Annonce

... følger efter med lidt havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først - mellemmåltidet erstatter denne amning.

Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter eller lignende, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med flerkornsgrød med frugtmos som topping, Vand af kop.

Amningen springes over her - mellemmåltidet erstatter amningen - dog - hvis hun stadig har brug for at sove en powernap her, så kan du godt amme hende kort før denne lur.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18: Tilbydes kogte grøntsagsbuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet mere og mere din mad, og meget gerne mad, som smager af noget. Du må gerne bruge indmaden af en frikadelle, pasta med kødsovs, eller give hende ovnbagt laks eller lignende - hvad du/I nu selv spiser - og vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23: Drømmeammes og begynder herefter at sove uden mælk til næste morgen tidlig...

Jeg tænker, at hendes vægring mod mad lige nu handler om, at hun har været syg og også om, at du har sat hendes mælkeindtag op, så hun lige nu ikke føler behov for rigtig mad, fordi hun er fyldt med mælk i maven. Derfor er du nødt til at skrue mælkeindtaget ned og tilbyde noget andet i stedet jf. dagsplanen :)

Sørg for at hun får vand af kop løbende sammen med maden, så hun lettere kan bearbejde det og synke det :)

Håber dette vil hjælpe dig videre - og se også meget gerne på min bog "Helens bog om børn og mad", hvor du finder opskrifter, dagsplaner osv. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2021:)

Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre